تصاویر اختراع عجیبی که به مارها اجازه می دهد تا راه بروند

۹ بازديد

آلن پان، یک مهندس و یوتیوبر مستقر در لس آنجلس، دستگاهی را از یک لوله بلند و چهار پایه پلاستیکی متصل به یک برد کنترل ساخته است که به مارها اجازه می دهد راه بروند. در ویدیویی که او منتشر کرده است، ماری دیده می شود که با کنجکاوی سرش را از انتهای دستگاه بیرون میاورد و با آرامش در اتاق حرکت می کند. پان گفت که می‌خواهد پاهای مارها را پس دهد.چرا مارها پا ندارند؟حدود ۱۵۰ میلیون سال پیش، مارها پاهای قابل مشاهده ای داشتند، اما آنها به دلیل یک جهش ژنتیکی به گونه ای تکامل یافتند که پاهای خود را از دست دادند. حتی امروزه، برخی از مارهای پیتون دارای استخوان‌های پاهای ریز درون بدن خود هستند که اگرچه خیلی کوچک است، اما تنها باقیمانده چیزی است که زمانی مفید بوده است.

 
چرا مارها پا ندارند؟

اسکینک سه انگشتی غربی

آلن پان می گوید: «من واقعاً برای مارها احساس بدی دارم. آنها پاهای خود را از دست داده اند و هیچ کس حتی سعی نمی کند آنها را برگرداند؛ هیچ کس به جز من.» پان از اسکینک سه انگشتی غربی (Chalcides striatus)، گونه ای از مارمولک با چهار پای ریز که به طرز چشمگیری شبیه به مارهاست الهام گرفت.چرا مارها پا ندارند؟پس از آزمایش یک نمونه اولیه ناموفق بر روی یک اسباب‌بازی مار پرشده، پان سیستمش را از چهار پایه رباتیک ساخت، که هر کدام به موتورهای متصل به یک برد کنترل مجهز شده‌اند که به‌طور خودکار دور یک مسیر حرکت می‌کنند. پاها را می توان به صورت بی سیم با استفاده از یک برچسب کوچک که روی یک جاکلیدی نصب شده است فعال کرد و روی لپ تاپ برنامه ریزی کرد.چرا مارها پا ندارند؟پان طرحی را می‌خواست که مار بتواند هر زمان که خواست از دستگاه خارج شود تا برخلاف میل خود مجبور به ماندن در دستگاه نشود، که غیراخلاقی بود. بنابراین بدنه مرکزی ربات از یک لوله پلاستیکی بلند با دهانه هایی در دو انتها ساخته شده است. پان همچنین از فروشگاه حیوانات خانگی محلی دیدن کرد تا بتواند نحوه راه رفتن یک خزنده را تماشا کند و ربات را طوری برنامه ریزی کند که متناسب با حرکت آنها باشد. او گفت: «با این داده های بصری، من توانستم نحوه راه رفتن یک مار را در صورتی که پا داشته باشد بازسازی کنم.»چرا مارها پا ندارند؟

چرا مارها پا ندارند؟در ویدیو منتشر شده، ماری را می‌توان دید که زبانش را بیرون آورده است، نشانه‌ای از اینکه تلاش می‌کند تا حسی از محیط اطرافش پیدا کند. پان در پایان ویدیو خود گفت که ۱۵۰ میلیون سال اشتباهات تکاملی را در یک روز معکوس کرد.

منبع:

https://rooziato.com/1401412051/inventor-develops-bizarre-four-legged-robot-allows-snakes-walk/

گوگل در حال توسعه شخصیتی برای دستیار صوتی اش است

۸ بازديد

اگرچه گوگل در این چند سال پیشرفت های بسیار زیادی را تجربه نموده اما هنوز هم دستیار صوتی این شرکت عاری از هرگونه شخصیتی است. از همین رو اهالی مانتین ویو در سال گذشته از تمایل خود برای روح بخشیدن هرچه بیشتر به دستیار صوتی سخن گفتند و اعلام کردند که این اقدام می تواند به تعامل هرچه بهتر و راحت تر کاربر با «اسیستنت» منجر شود. این شرکت حتی در نظر داشت تا داستان کودکی را هم برای آن توسعه دهد اما با وجود همه این اطلاعات، ایده مورد اشاره هیچگاه به ثمر ننشست.

حال به نظر می رسد که غول جستجوگر برنامه های اولیه خود را از یاد نبرده و هنوز در تلاش است تا آن را به واقعیت تبدیل کند. در آخرین اقدام صورت گرفته، گوگل یکی از هنرمندان گذشته بخش فیلم نامه مصور کمپانی مشهور «پیکسار» را به استخدام خود در آورده که در کارنامه خود همکاری در قالب پروژه هایی نظیر انیمیشن های «شجاع دل» و «دانشگاه هیولاها» را داراست.

«اما کوتز» در مورد همکاری خود با گوگل گفت:

 

گوگل یکی از هنرمندان پیشین بخش فیلم نامه مصور کمپانی مشهور «پیکسار» را به استخدام خود در آورده است

«اسیستنت» راهی مبتنی بر گفتگو و مکالمه را برای دسترسی به هر آنچه که گوگل قادر به انجام آن است، در اختیار شما قرار می دهد و «تیم شخصیت» هم در هر کجا لازم باشد شور و شعف را به آن خواهد افزود.وظیفه ما به عنوان «تیم شخصیت» این است که به دستیار صوتی «اسیستنت» در بیان مطالب با چاشنی شوخی و سرگرمی کمک کنیم.

 

گفتنی است تنها با اتکا به مطالب بیان شده نمی توان برداشت کرد که آیا گوگل هنوز ایده داستان پردازی برای شخصیت «اسیستنت» را در سر دارد یا خیر اما مسلماً کمپانی مورد اشاره کماکان در حال توسعه شخصیت منحصر بفردی برای هوش مصنوعی توسعه یافته اش است.

منبع:

https://digiato.com/article/2017/04/10/%da%af%d9%88%da%af%d9%84-%d8%aa%d9%88%d8%b3%d8%b9%d9%87-%d8%b4%d8%ae%d8%b5%db%8c%d8%aa-%d8%af%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d8%b5%d9%88%d8%aa%db%8c

از سال گذشته تاکنون تعداد حملات سایبری دو برابر افزایش یافته است

۷ بازديد

طبق گزارشی که اخیراً شرکت امنیت سایبری Seon منتشر کرده است تعداد حملات سایبری نسبت به سال گذشته دو برابر افزایش پیدا کرده است. این موضوع نشان دهنده افزایش ناامنی در فضای مجازی خواهد بود.

به گزارش سرویس اخبار فناوری و تکنولوژی تکنا، بسیاری از کاربران در فضای مجازی بارها گزارش‌هایی را از افشای اطلاعات خود و یا حملات مهاجمان سایبری منتشر کردند. این موضوع نشان دهنده افزایش ناامنی در فضای مجازی است. اکنون یک شرکت امنیت سایبری در جدیدترین تجزیه و تحلیل خود اعلام کرد از سال گذشته تاکنون تعداد این حملات نیز دو برابر شده است. البته تعداد کاربران اینترنت نیز در این مدت به صورت نسبتا آرام افزایش داشته است.

با توجه به رشد حملات سایبری امکان وجود این حملات حتی برای کاربران عادی نیز وجود دارد. مهمترین حملات گزارش شده نیز باج افزار، فیشینگ و بدافزار است. باج افزار نوعی نرم افزار محسوب می شود که در آن هکرها با تهدید به افشای اطلاعات مبلغی را درخواست می کنند.

فیشینگ نیز از روش های فریبنده کلاهبرداری به حساب می آید. به این ترتیب که صفحاتی مشابه صفحه سایت های اصلی در اختیار افراد قرار داده می شود و در این حالت مهاجم می تواند اطلاعاتی مانند رمز کارت بانکی و رمز حساب کاربری را در اختیار بگیرد. یکی از حملات متداول سایبری مربوط به محیط های ناامن ابری است که البته در حال حاضر چندان رواج ندارد و به گفته شرکت Seon تنها در کمتر از یک درصد موارد اتفاق میافتد. پس از این نوع حمله نقص های نرم افزاری و حملات روز صفر نیز قرار دارند که در رده های پایه و به ندرت اتفاق می افتند.

 در حال حاضر بسیاری از شرکت ها از روش های مختلف ایمن برای افزایش امنیت کاربران استفاده می کنند. از مهمترین روش های افزایش امنیت بروز نگهداری سیستم عامل، اپلیکیشن‌ها و مرورگرها است. همچنین انتخاب گذرواژه های قوی و یا انتخاب احراز هویت دو مرحله ای می تواند باعث امنیت حساب کاربران شود.

منبع:

https://techna.news/the-number-of-cyber-attacks-has-doubled-since-last-year.html

این ربات فروشگاهی با دقت قفسه‌ها را شارژ می‌کند

۸ بازديد

ربات هوشمند ژاپنی TX SCARA مبتنی بر هوش مصنوعی قفسه‌های فروشگاه را با دقت رصد کرده و ردیف‌هایی که نیاز به شارژ شدن داشته باشند را با محصولات جدید پر می‌کند.

خرده‌فروشی ژاپنی فمیلی مارت (FamilyMart) با همکاری شرکت Telexistence در حال ساخت و راه‌اندازی ربات های مبتنی بر هوش مصنوعی هستند که می‌توانند کارهای داخلی 300 فروشگاه بزرگ ژاپن از جمله تامین کالا قفسه‌های آن‌ها را انجام دهند.

همانطور که شرکت Telexistence مستقر در توکیو، به نقل از بلومبرگ در بیانیه خود توضیح می‌دهد، این ربات‌ها برای دوباره پر کردن نوشیدنی یخچال‌ها طراحی شده‌اند و اکنون در حال تولید انبوه هستند.

آن‌ها اواخر این ماه در فروشگاه‌های FamilyMart ژاپن نصب می‌شوند و به کارگران کمک می‌

ربات‌های TX SCARA تا حد زیادی مستقل و خودران هستند اما در صورتی که با مشکلی مواجه شوند، گزینه‌ای برای کنترل از راه دور آن‌ها فراهم شده است. Telexistence همچنین توضیح می‌دهد که هر دستگاه از آن‌ها می‌تواند معادل یک تا سه ساعت کار نیروهای انسانی هر فروشگاه را انجام دهد.

«توموهیرو کانو»، مدیر کل FamilyMart توضیح می‌دهد که از این زمان ایجاد شده جدید، می‌توان برای بهبود خدمات مشتریان و ارتقا سطح فروشگاه استفاده کرد.

FamilyMart برای کارهای ربات، تعمیر و نگهداری از آن‌ها و همچنین پشتیبانی از راه دور که در صورت نیاز از طریق هدست واقعیت مجازی انجام می‌شود، به Telexistence هزینه‌ای پرداخت می‌کند. با این حال، Telexistence توضیح می‌دهد که ربات‌ها می‌توانند در 98 درصد مواقع بدون کمک نیروی انسانی کارهای خود را انجام دهند.

همچنین باید اشاره کرد که مایکروسافت و انویدیا نیز به عنوان دو غول حوزه فناوری ایالات متحده، در توسعه ربات TX SCARA با Telexistence همکاری کرده‌اند. در واقع، بازوهای ربات از پلتفرم هوش مصنوعی Jetson انویدیا برای پردازش اطلاعات و از زیرساخت ابری Azure مایکروسافت برای ثبت و ارجاع داده‌های خود استفاده می‌کند.

FamilyMart در سراسر ژاپن 16 هزار فروشگاه دارد، اما Telexistence و مایکروسافت قصد دارند تا از این فناوری در سراسر جهان استفاده شود. به همین منظور، Telexistence قصد دارد در مرحله بعدی، بیش از 150 هزار دستگاه را به فروشگاه‌های مستقر در ایالات متحده تحویل دهد.

منبع:

 https://digiato.com/article/2022/08/11/robot-arms-are-replacing-shelf-stockers-in-japans-convenience-stores

کنند. همچنین این ربات‌ها به‌نوعی می‌توانند مشکل کمبود نیرو بالقوه را برطرف کنند. در ویدیو زیر، طراحی و کاربردهای این ربات که TX SCARA نام دارد، دیده می‌شود.

درب های پر سرعت چگونه در صنعت به کاهش مصرف انرژی کمک می کنند

۷ بازديد
درب اتومات صنعتی سریع السیر برای کارخانجات، فضا های صنعتی، پالایشگاه ها، نیروگاه ها، لانه های هواپیما و … برای منفعت وری بیشتر و خودداری از اتلاف انرژی, ذخیره سازی در سرمایش و گرمایش اطراف و کاهش فشار, خودداری از ورود آلودگی، گرد و غبار،همینطور از آلودگی مو جود در هوا و نفوذ حشرات و جانوران موذی در انبارها و دور و بر کارگاه خودداری و در اختیار گرفتن می نماید و البته مهمتر از کلیه، سرعت بخشیدن به عمل و صرفه جویی فوق العاده در حین است و سبب ساز ارتقا بازده نیروی کار گردد.این دربها با سرعت تکان یک متر بر ثانیه، فوق العاده سریع میباشند.

موتور درب خود کار صنعتی سریع السیر تشکیل داد شرکت بسیار دارای اعتبار MFZ آلمان میباشد.این موتور ها از نوع گیربکسی با ترمز اضطراری و هندل دستی جهت مواقع جدا برق است.

این دربها با سرعت بازشو تا 1 ثانیه بر متر قابلیت ویژه ای جهت ارتقاء سود وری محیط های صنعتی و خودداری از پیاده سازی این متاع به مراد جداگانه سازی فضاهای داخلی و فرنگی به شکلی است که ضمن جداازهم نمودن قسمت های متفاوت کاملا، قابلیت عبور و مرور بسیار سریع و سهل را آماده می کند.

در‌این شیت به خصوصیت های این درب ممتاز اشاره گردیده
ویژگی ها فنی درب خودکار صنعتی سریع السیر
1- دکتور رادار جهت در اختیار گرفتن رفت و آمد و رئیس امر به موتور MFZ آلمان .

2- مال پرده PVC با پوشش دو لایه و بافت کتان مهار گردیده بوسیله استرپ های آلومینیومی عرضی و استراکچر فلزی صنعتی

3- موتور درب از نوع سرعتی ایجاد کرد شرکت دارای اعتبار MFZ آلمان میباشد.

4- سرعت گشوده شدن دربها یک متر بر ثانیه است.

5- مطلوب برای نصب در محل های داخلی Internal

6- دارنده سیستم رجوع سریع پیش از عکس العمل با شی ءها

7- کلاس دفاع بیرونی IP 54


8- موتور دربها از نوع گیربکسی با سرعت بازشو یک متر بر ثانیه با ترمز اضطراری و هندل دستی جهت مواقع جدا برق میباشد.

9- رتبه حرارت کارکرد درب سریع السیر از -25 رتبه تا +70 رتبه سانتیگراد

10- درب به طور بالا توده شو استوانه ای (فولد آپ) است.

11- ترازو کاهش اصوات تا 8 db

12- قابلیت تجهیز به UPS در مواقع انقطاع برق

13- قابلیت و امکان تجهیز به سنسور القایی جهت تردد خودرو (ازروی میل)

14- امکان تهیه واحد سنجش گشوده شو به طور قابل انعطاف افزاری
15- امکان اتصال به سیستم های جانبی دستگاه کارت خوان، BMS، پوش باتن

16- دارنده فتوسل جهت ایمنی برای جانبداری بیشتر (نگهبانی نوری)

17- مجهز به سیستم طراحی برنامه درب و تشخیص وضعیت درب میباشد.

18- قابلیت تجهیز به سنسور حساس به فلزات – لوپ مغناطیسی جهت تردد اتومات خودرو (از روی اختیار)

19- درب دارنده تابلو برق با دکمه فشاری، سیستم محافظ در مقابل ضربه میباشد.

20- در اختیار گرفتن درب با پوش باتن ،ریموت در اختیار گرفتن و دیگر سیستم های در اختیار گرفتن تردد استاندارد قابلیت پذیر میباشد.

21- در 4 رنگ سبز، رنگ زرد، آبی رنگ و قرمز‌رنگ

مقاوم در قبال وزش باد و عبور گرد و غبار
ریلهای هدایت درب از فولاد ضخیم، بادوام و با کیفیت بالا ساخته میگردد. پوشش رنگ الکترواستاتیک ضمن زیبایی و درخشندگی مقاومت بالایی را در قبال کارداران محیطی و اشعه UV ساخت و ساز می نماید. ریلهای دربها مجهز به لاستیک و جاروبک درزبندی بوده و کارکرد هموار و فارغ از راز و صدایی را تولید می نماید بعلاوه از ورود گرد و خاک به باطن جلوگیری مینماید و از اتلاف انرژی و هدر رفت هوای تمیز درون جلوگیری می کند.
بخش پایین درب دارنده سیستم استهلاک ضربه بوده و هنگام پایین وارد شدن درب، عکس العمل ملایم و فارغ از صدایی ساخت می نماید.افزون بر آن سیستم در اختیار گرفتن الکترونیکی در انتهای کورس به دور موتور را کاهش داده و توقف ملایمی را ساخت و ساز می نماید. قسمتهای نرم پایین درب باعث آبندی بسیار خوب در ناحیه پایین درب می‌گردد و از ورود گرد و غبار و هدر رفت هوای تمیز از پایین درب جلوگیری می کند.
یدید
سیستم جابجایی اقتدار و مکانیزهای مکانیکی به عمل رفته در دربهای این مجموعه از مواد مرغوب گران قیمت و بادوام ایجاد شده است و به طور تقریبً نیاز به سرویسهای ادواری ندارد و قابلیت و امکان به کارگیری از درب در موقعیت لبریز ترافیک به طور بهینه مهیا ... ادامه مطلب...

ساعت مچی عجیب و غریب ایلان ماسک که زمان مریخ و زمین را با هم نشان می‌دهد

۸ بازديد

در سال ۲۰۲۱، تمدن بشری چندین برنامه اکتشافی را در خاک مریخ انجام داد. اعتقاد بر این است که رسیدن انسان به سیاره سرخ یک اما و اگر نیست، و تنها بحث زمان در میان است، اینکه چه زمان انسان ها برای اولین بار پا به مریخ خواهند گذاشت. ایلان ماسک، یکی از غول‌های پیشرو که سفرهای فضایی را ارائه می‌کند، هم برای کارهای تجاری و هم تفریحی، درباره تلاش‌های خود در اکتشافات فضایی صحبت کرده و فکر می‌کند که به زودی می‌توانیم به مریخ سفر کنیم. ساعت ایلان ماسک که این طور می گوید.

 

 

Behrens B025 MARS؛ طرح پروژه ONE

Behrens این ساعت را از صفر شروع کرد تا زمان هر دو سیاره به طور همزمان نشان دهد. این ساعت علاوه بر اینکه زمان واقعی زمین و مریخ را نشان می دهد، مناطق زمانی مختلف هر سیاره را نیز دارد.

 

۲۴ ساعت برابر با یک روز در زمین است. اما یک روز در مریخ بیشتر از یک روز ما در زمین طول می کشد. به همین دلیل است که یک شبانه روز در مریخ ۲۴ ساعت و ۳۷ دقیقه است.

این ساعت با یک عدد ۲۴ ساعته زمان مریخ را مشخص می کند و به طور خودکار ۳۷ دقیقه در طول روز را اضافه می کند.

بهرنز این ساعت را این گونه توصیف می‌کند:

«ویژگی این مدل این است که زمان در «ساعت‌ها» و «دقایق» توسط سیستم ۴ غلتکی (برای ساعت‌ها و دقیقه‌های زمین و مریخ) نمایش داده می‌شود.»

طبق وب سایت رسمی Behrens، قیمت این ساعت ۹۱۲۵ دلار است، اما متأسفانه می دانیم که اکنون موجودی آن تمام شده باشد.

در سال ۲۰۲۱، با رسیدن پروژه‌های فضایی کشورهای مختلف به مریخ و اکتشاف آن، BEHRENS تصمیم گرفت با توسعه پروژه فضایی خود، از پروژه‌های فضایی انسان‌ها قدردانی کند.

منبع:

https://rooziato.com/1401408334/%d8%b3%d8%a7%d8%b9%d8%aa-%d8%a7%db%8c%d9%84%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%a7%d8%b3%da%a9-%d8%b2%d9%85%d8%a7%d9%86-%d9%85%d8%b1%db%8c%d8%ae-%d9%88-%d8%b2%d9%85%db%8c%d9%86-%d8%b1%d8%a7-%d8%a8%d9%87-%d8%b7/

آیا روزی هوش مصنوعی صحبت کردن با حیوانات را برای ما ممکن می‌کند؟

۷ بازديد

سازمانی واقع در کالیفرنیا تصمیم دارد تا با استفاده از هوش مصنوعی ارتباطات موجود در دنیای حیوانات را رمزگشایی کند و به یکی از خیال‌انگیزترین خواسته‌های بشر یعنی صحبت با حیوانات جامه عمل بپوشاند؛ پروژه‌ای که ظاهرا با تردید شماری از دانشمندان نیز همراه شده است.

white

قبل از بررسی این پروژه جالب توجه، ابتدا دو دلفین را مدنظر قرار دهید که پس از مشاهده دو حرکت دست از سوی مربی‌شان به معانی «با یکدیگر» و «خلق کردن» زیر آب می‌روند و پس از رد و بدل کردن اصواتی به سطح آب بازمی‌گردند و حرکت جدیدی را انجام می‌دهند.

به گفته «ازا رسکین» این نمونه تعاملی دلفین‌ها اثبات نمی‌کند که زبانی در این بین وجود دارد، اما قطعا روی این مورد تاکید دارد که اگر دلفین‌ها به یک متد غنی و نمادین از ارتباط دسترسی داشته باشند، صحبت کردن با آنها بسیار ساده‌تر خواهد بود.

گفتنی است که رسکین مدیر و یکی از موسسان «پروژه گونه‌های زمین» (ESP) است. این گروه غیرانتفاعی هدف بلندپروازانه‌ای دارد: رمزگشایی ارتباطات غیر انسانی با به کارگیری نوعی از هوش مصنوعی که «یادگیری ماشین» نام دارد.

این سازمان طی سال 2017 و با کمک‌های مالی افرادی نظیر «رید هافمن»، یکی از موسسان لینکدین تاسیس شد و نخستین مقاله علمی آن نیز در دسامبر گذشته منتشر شد.

چنین پروژه‌ای در صورت موفقیت تاثیر بسیار عظیمی بر دنیا خواهد گذاشت، برای مثال انتشار آلبوم «آواز وال‌ها» در سال 1970 باعث به وجود آمدن جنبشی شد که در نهایت توانست از شکار تجاری وال‌ها جلوگیری کند، حال تصور کنید اگر چیزی شبیه گوگل ترنسلیت برای حیوانات ساخته شود چه نتایجی در پی خواهد داشت.

نحوه مطالعات و اقدامات ESP برای ایجاد ارتباط با حیوانات

همانطور که پیش‌تر نیز گفته شد، درک حیوانات طی اعصار متمادی یکی‌ از دل‌مشغولی‌های همیشگی بشر بوده است. امروزه ما می‌دانیم حیوانات مختلف برای ایجاد ارتباط با هم سیستمی از اصوات و علائم خاص را مورد استفاده قرار می‌دهند.

برای مثال نخستی‌سانان اصوات هشدارآمیز خاصی را به کار می‌برند که نوع آنها بسته به نوع خطر متفاوت است. دلفین‌ها از طریق صدای سوت منحصر به فردی یکدیگر را خطاب قرار می‌دهند و برخی پرندگان قادرند با انتخاب قسمت‌هایی از آوازشان و تنظیم دوباره آن قسمت‌ها پیام متفاوتی را ارسال کنند.

با این حال به عقیده اکثر دانشمندان این نوع ارتباطات را نمی‌توان به عنوان زبان تلقی نمود، همچنین برای آنکه خیال‌تان راحت شود باید گفت هیچ نوع ارتباطی در دنیای حیوانات وجود ندارد که با معیارها یا تعریفات موجود از «زبان» همخوانی داشته باشد.

تا همین اواخر رمزگشایی اصوات ارتباطی حیوانات عموما با روش خسته‌کننده مشاهده و نظارت صورت می‌گرفت اما اکنون محققان حاضر در این پروژه می‌توانند با بهره‌گیری از یادگیری ماشین، حجم هنگفتی از داده‌ها را بررسی کنند.

برقراری ارتباط با حیوانات از طریق هوش مصنوعی

لازم به ذکر است که برخی اعضای سازمان ESP مانند پروفسور «الود بریفر» پیش‌تر در پروژه‌های مرتبطی برای درک حیواناتی نظیر خوک‌ها، جوندگان و نهنگ‌ها حضور داشته‌اند اما رویکرد کلی ESP با پروژه‌های دیگر متفاوت است زیرا آنها قصد دارند به جای ارتباط با یک یا چند گونه از حیوانات، با تمامی آنها ارتباط برقرار کنند.

به گفته رسکین «یادگیری ماشین» پیش از این هم نشان داده بود که توانایی درک زبان‌های دور انسانی را داراست و می‌تواند این کار را بدون هیچ گونه دانش اولیه از زبان مبدا یا مقصد به انجام برساند.

فرایند یادگیری ماشین برای درک زبان‌های انسانی با توسعه الگوریتمی آغاز شد که نمایانگر واژه‌ها در یک محیط فیزیکی بود. داخل این تمثال هندسی آکنده از ابعاد، فاصله و جهت میان نقاط (واژه‌ها) تشریح کننده این بود که نقاط مذکور چطور به لحاظ معنایی با یکدیگر ارتباط دارند.

برای مثال واژه «پادشاه» با واژه «مرد» دارای ارتباط معنادار است، همچنین فاصله و جهت این دو کلمه مذکور با فاصله و جهت واژگان «ملکه» و «زن» یکسان است.

برقراری ارتباط با حیات وحش از طریق هوش مصنوعی

در ادامه مشخص شد که اشکال هندسی شکل گرفته میان این نقاط یا کلمات در زبان‌های مختلف یکسان هستند. سپس در سال 2017 دو گروه مستقل از محققان تکنیکی را شناسایی کردند که با هم‌تراز کردن این اشکال هندسی در 2 زبان، عملکرد ترجمه فراهم می‌شد.

برای مثال محققان اگر قصد ترجمه از انگلیسی به اردو را داشتند فقط کافی بود تا نزدیک‌ترین نقاط لغوی دو زبان به لحاظ معنایی را بیابند و اشکال هندسی ایجاد شده توسط الگوریتم را هم تراز کنند تا به ترجمه نسبتا خوبی دست پیدا کنند.

در نهایت سازمان ESP برای ارتباط با حیوانات نیز در پی ایجاد همین شکل از الگوریتم‌های فراگیر است، با این تفاوت که به جای زبان دوم از اصوات حیوانات استفاده خواهد شد. البته این امر مشکلات و پرسش‌های عدیده‌ای را به همراه خواهد داشت.

مشکلات پیش روی سازمان ESP در مسیر برقراری ارتباط با حیوانات

یکی از مشکلات موجود در زمینه مذکور این است که ما نمی‌دانیم حیوانات دنیای اطراف خود را چطور تجربه می‌کنند، همچنین به درستی مشخص نیست که حیوانات چطور مواردی مانند غم یا لذت را با یکدیگر به اشتراک می‌گذارند.

از سوی دیگر نحوه ارتباطات میان حیوانات نیز به هیچ عنوان محدود به اصوات نیست، طوری که برای مثال زنبورها جهت خبردار کردن بقیه از موقعیت یک گل نوعی جنبش یا رقص خاص را به انجام می‌رسانند. در نتیجه سازمان ESP برای ترجمه حالات مختلف ارتباطی نیازمند روش‌های متفاوتی است.

با این وجود رویکرد رسمی ESP بدین گونه‌ است که ابتدا مشکلات کوچک‌تر را از میان بردارند و سپس سراغ پرسش‌های دشوارتر بروند.

در همین راستا سازمان ESP ابتدا در نظر دارد تا یک یادگیری ماشین خودکنترلگر را روی داده ضمیمه اعمال کند تا به شکل خودکار درک شود حیوان مشغول چه کاری است (برای مثال استراحت می‌کند، غذا می‌خورد و غیره). در مرحله بعدی داده‌های صوتی نیز افزوده خواهند شد تا مشخص شود آیا می‌توان معانی خاصی را برای اصوات مرتبط با یک رفتار در نظر گرفت یا خیر.

برقراری ارتباط با حیات وحش از طریق هوش مصنوعی

البته گفتنی است که دانشمندانی مانند «رابرت سی‌فارث» نیز وجود دارند که طبق عقیده آنها چنین طرحی امکان‌پذیر نخواهد بود. سی‌فارث که پروفسور روانشناسی بازنشسته از دانشگاه پنسیلوانیا است، بیش از 40 سال رفتار اجتماعی و ارتباطات صوتی نخستی‌سانان را در محیط زندگی‌شان مورد مطالعه قرار داده است.   

البته وی تماما مخالف این پروژه نیست و عقیده دارد که یادگیری ماشین می‌تواند در زمینه شناسایی مجموعه اصوات یک حیوان مفید واقع شود، اما با این وجود نسبت به کارکرد آن در حوزه کشف معانی و عملکرد اصوات مذکور چندان خوش‌بین نیست.

استدلال وی این گونه است که حیوانات با وجود برخورداری از اجتماعات پیچیده، برخلاف انسان‌ها مجموعه اصوات بسیار کوچک‌تری را دارا هستند، به همین دلیل یک صدای خاص ممکن است در شرایط متفاوت معانی مختلفی به همراه داشته باشد.

برقراری ارتباط با حیات وحش از طریق هوش مصنوعی

وی همچنین معتقد است که بسیاری از موارد دیگر مانند سلسله مراتب اجتماعی و نحوه فراخوان‌های انجام شده هم باید مورد توجه قرار بگیرند، به بیان ساده‌تر سی‌فارث باور دارد که هوش مصنوعی به تنهایی برای این پروژه کافی نیست و محققان باید حیوانات را در محیط زیست بومی‌شان مورد مطالعه قرار دهند تا شانس موفقیت پروژه را هم افزایش دهند.

با این تفاسیر در پایان باید گفت رسکین نیز این مورد را پذیرفته که هوش مصنوعی ممکن است برای رمزگشایی ارتباطات میان حیوانات کافی نباشد. اما وی با ارجاع به تحقیقات انجام شده در خصوص حیواناتی که نحوه ارتباطشان ورای تصورات انسان بوده است گفته که در مرحله فعلی از تحقیقات ESP موانع موجود کمک کرده‌اند تا داده‌های کافی جمع‌آوری و تحلیل شوند، مواردی که در کنار درک محدود انسانی مثل همیشه ابزار پیشرفت محسوب می‌شوند.

منبع:

https://digiato.com/article/2022/08/03/is-it-possible-to-communicate-with-animals-through-ai

سامسونگ از رم GDDR6 DRAM با سرعت انتقال داده ۲۴ گیگابیت‌برثانیه رونمایی کرد

۹ بازديد

سامسونگ می‌گوید DRAM جدیدی توسعه داده که برای کارت‌های گرافیک قدرتمند امکان پشتیبانی از نرخ پردازش داده تا ۱٫۱ ترابایت را فراهم می‌کند. سامسونگ امروز اخباری از توسعه‌ی DRAM جدید خود از نوع GDDR6 با نرخ انتقال ۲۴ گیگابیت‌برثانیه منتشر کرده است.

غول فناوری کره‌ای می‌گوید این بدان معنا است که یک کارت گرافیک قدرتمند می‌تواند با کمک این تراشه نرخ پردازش داده ۱٫۱ ترابایت را پشتیبانی کند که این مقدار با پردازش ۲۷۵ فیلم با کیفیت Full HD به‌طور هم‌زمان در یک ثانیه برابر خواهد بود.

سامسونگ در ادامه توضیح داد که DRAM جدید از تراشه‌های 16 گیگابیتی تشکیل شده که از نود پردازشی ۱۰ نانومتری نسل سومی بهره‌مند می‌شوند و همچنین از لیتوگرافی فرابنفش عمیق (EUV) در روند تولید آن‌ها استفاده کرده است.

علاوه‌براین، سامسونگ با به‌کارگیری فلزات با کاپای بالا (High-‌‌k) در ساخت پایه‌ی گیت تراشه‌ی جدید خود یا استفاده از فلزاتی به‌ غیر از دی‌اکسید سیلیسیم، از نگه‌داری شارژ بیشتر توسط گیت اطمینان حاصل کرده است.

سامسونگ معتقد است که این فرایند باعث می‌شود جدیدترین DRAM این شرکت ۳۰ درصد سریع‌تر از تراشه‌ی DRAM قبلی (یعنی 18Gbps GGDR6) پردازش‌ها را انجام دهد.

تراشه‌ی حافظه‌ی جدید سامسونگ جدیدترین استانداردهای GDDR6 DRAM تنظیم‌شده توسط شورای مشترک مهندسی دستگاه‌های الکترونیکی (JEDEC) را رعایت می‌کند. این شورا مسئول تبیین استانداردهای جهانی برای تراشه‌های حافظه تلقی می‌شود. بنابراین، سامسونگ تأکید کرد که تولیدکنندگان شتاب‌دهنده‌های گرافیکی و هوش مصنوعی می‌توانند با خاطری آسوده آن را در محصولات خود به‌کار بگیرند.

از سویی دیگر، سامسونگ گفت در این تراشه برای بهره‌وری بیشتر انرژی روش مقیاس‌بندی پویای ولتاژ را اضافه کرده است که می‌تواند ولتاژ را در زمان کار کردن تا حد ۱٫۱ ولت پایین بیاورد، در‌حالی‌که پایین‌ترین نرخ قبلی ۱٫۳۵ ولت ثبت شده است. درنهایت، این قابلیت باعث خواهد شد که باتری لپ‌تاپ‌ها بهینه‌تر مصرف شوند و زمان شارژدهی بیشتری داشته باشند.

 

در ادامه شرکت کره‌ای گفت که قصد دارد به‌زودی فرایند راستی‌آزمایی DRAM جدیدش را با یک شرکت بزرگ تولیدکننده‌ی پردازنده‌های گرافیکی آغاز کند و بهترین همتای گرافیکی را برای به‌کارگیری در سیستم‌های نسل بعدی خود و قرارگیری در کنار این تراشه، انتخاب کند.

سامسونگ انتظار دارد که بازار DRAM گرافیکی با کارایی بالا در هر سال با رشد دو رقمی همراه باشد. همچنین، پیش‌بینی می‌کند که تراشه ۲۴ گیگابیت‌برثانیه‌ای جدیدش در کامپوترهای رومیزی، لپ‌تاپ‌ها، کنسول‌های بازی و همچنین در رایانش‌های پیچیده، وسایل نقلیه الکتریکی و وسایل نقلیه خودران مورد استفاده قرار گیرد.

منبع:

https://www.zoomit.ir/tech/384253-samsung-gddr6-dram-24gbps-speed-graphics/

آیا هوآوی امسال دستیار صوتی اختصاصی خود را معرفی می کند؟

۷ بازديد

حال تحلیلگران نظرات متفاوتی را مطرح کرده و البته اکثر آنها معتقدند که تصویر مورد بحث، به نمایشگاه IFA امسال در برلین مربوط بوده و هوآوی در آنجا از محصول یا سرویس جدید خود رونمایی خواهد کرد.

بر اساس یکی از تحلیل های موجود، شرکت چینی در حال توسعه یک چیپ مجزا با توانایی پردازش و کنترل هوش مصنوعی است که می تواند قابلیت های AI را علاوه بر پلتفرم های موبایل، به کامپیوترها یا سایر ابزار نیز بیاورد.

هوآوی با توسعه دستیار اختصاصی خود به رقابت با رهبران بازار می پردازد

اما گروه دیگری از متخصصان صنعت بر این باورند که با توجه به حضور قدرتمند رقبا در حوزه دستیارهای صوتی هوشمند و عدم ارائه محصولی مشابه توسط هوآوی، این کمپانی دستیار مجازی اختصاصی خود را توسعه داده و قصد دارد آن را در نمایشگاه IFA 2017 به بازار معرفی کند. در این میان هوآوی با استفاده از عبارت «فراتر»، احتمالاً به برتری محصول خود نسبت به گزینه های موجود تاکید کرده است.

به هر حال کمپانی مورد بحث که تا چند سال پیش به خاطر تولید اسمارت فون های ارزان قیمت مشهور بود، حالا به یکی از بازیگران اصلی صنعت موبایل تبدیل شده و حتی در یکی از اظهارات اخیر خود ادعا کرده که پرچمدار بعدی هوآوی به اسم «Mate 10»، از آیفون 8 اپل نیز قدرتمندتر خواهد بود.

منبع:

https://digiato.com/article/2017/08/01/%d8%a2%db%8c%d8%a7-%d9%87%d9%88%d8%a2%d9%88%db%8c-%d8%a7%d9%85%d8%b3%d8%a7%d9%84-%d8%af%d8%b3%d8%aa%db%8c%d8%a7%d8%b1-%d8%b5%d9%88%d8%aa%db%8c-%d8%a7%d8%ae%d8%aa%d8%b5%d8%a7%d8%b5%db%8c-%d8%ae%d9%88

متاورس می‌تواند تا سال 2030 به یک بازار 13 تریلیون دلاری تبدیل شود

۷ بازديد

شرکت خدمات مالی و بانک سرمایه‌گذاری آمریکایی گروه سیتی (CitiGroup) در گزارش جدید خود به متاورس پرداخت و توضیح داد که ارزش اقتصادی این فضای دیجیتال تا سال 2030 ممکن است به 13 تریلیون دلار برسد.

سیتی پس از گلدمن ساکس، مورگان استنلی و بنک آو امریکا جدیدترین غول حوزه بانکداری است که پیش‌بینی خوش‌بینانه‌ای برای متاورس ارائه کرده است. هرچند بسیاری هنوز نسبت به مفهوم متاورس و حضور در آن بدبین هستند، اما این شرکت در بیانیه خود توضیح می‌دهد که پتانسیل فوق‌العاده‌ای در آن مشاهده می‌کند.

افزایش کاربران و موارد استفاده متاورس

طبق تجزیه و تحلیل سیتی‌گروپ، متاورس در حال حاضر عمدتا به عنوان ترکیبی همه‌جانبه از پلتفرم‌های بازی آنلاین تعریف می‌شود که به طور خاص روی بازی تعاملی سه بعدی با دیگران یا واقعیت افزوده آفلاین متکی هستند. با این حال، این رویه در سال‌های آینده تغییر خواهد کرد و این شرکت مالی پیش‌بینی می‌کند که پایگاه کاربران متاورس به 5 میلیارد نفر افزایش پیدا خواهد کرد.

درک سیتی از متاورس بسیار گسترده‌تر از بازی و برنامه‌های واقعیت مجازی است و شامل چشم‌اندازهایی از جمله فناوری تولید هوشمند، تبلیغات مجازی، رویدادهای آنلاین مانند کنسرت‌ها و رمزارزهایی مانند بیت کوین است. با این حال، دستیابی به چنین فضایی زمان‌بر است، زیرا محیط پخش محتوای متاورس‌ احتمالا به «افزایش بازده محاسباتی بیش از 1000 برابر سطح امروزی» نیاز دارد.

در بیانیه این بانک آمده است:

«ما معتقدیم که متاورس‌ نسل بعدی اینترنت است و به جای اینکه یک محیط واقعیت مجازی باشد، دنیای فیزیکی و دیجیتال را به شیوه‌ای پایدار و جالب توجه ترکیب می‌کند.»

سیتی در ادامه گزارش 184 صفحه‌ای خود توضیح می‌دهد که متاورس‌ برای رسیدن به چشم‌انداز مورد انتظار آن‌ها تا سال 2030 به سرمایه‌گذاری قابل توجه و پیشرفت‌های فناوری نیازمند است. در گزارش 184 صفحه‌ای این شرکت به جنبه‌های متعدد متاورس پرداخته شده که شامل تعریفی از قلمرو مجازی، زیرساخت‌های آن، دارایی‌های رمزنگاری شده مانند NFTها، پول و DeFi و همچنین تغییرات تنظیم مقررات مربوط به دنیای مجازی هستند.
منبع:
https://digiato.com/article/2022/04/03/metaverse-may-be-worth-13-trillion